Frågor och svar om e-tjänsterna

Här har vi samlat besvarade frågor kring e-tjänsten för ombudsansökan och e-tjänsten för statsbidrag.

Hur lång tid tar det att få sin ombudsansökan granskad?

Svar: Sök i god till. Minst en (1) månad innan ni tänker börja ansöka om eller rekvirera statsbidrag.

Hur gör vi om vi är två firmatecknare i organisationen?

Svar: då behöver ni skicka in en Fullmakt för ombud. Fullmakten ska skrivas under och laddas upp i E-tjänsten.

Vad händer om Socialstyrelsen inte godkänner en person som ombud?

Svar: Om vi behöver mer information skickar vi en begäran om komplettering. Om det ändå inte går att godkänna ombudet kommer myndigheten att fatta ett beslut som skickas till e-tjänsten för ombudsansökan.

Hur länge kan man vara ombud, finns det någon tidsgräns?

Svar: Så länge organisationen inte skickar in en ny ombudsansökan/byter ombud är den registrerade personen kvar som ombud för sin organisation.

Hur gör vi om vi vill byta ombud för vår organisation?

Svar: Då ska det nya ombudet göra en ombudsansökan i E-tjänsten med sitt bankID.

Kan jag lägga till flera användare för min organisation?

Svar: Det kan bara finnas ett ombud för en organisation. Ett ombud kan lägga till fler användare som ”representant” och ”uppgiftssamordnare”. En representant kan lägga till ”uppgiftsamordnare”.

Vilka tekniska krav finns för e-tjänsten?

Svar: Du behöver ha en modern, uppdaterad webbläsare och ha javascript aktiverat.

Vart vänder vi oss om vi upplever tekniska problem med E-tjänsten?

Svar: mejla till e-tjanst.statsbidrag@socialstyrelsen.se

Har du fler frågor?

Om du inte har hittat det svar du behöver, kontakta oss via e-post nedan.

Kontakt

Har du frågor om e-tjänsten?
Senast uppdaterad: