Viss verksamhet på funktionshindersområdet

Statsbidraget ska främja specialanpassad rehabilitering samt stödja utbildning, kunskapsutbyte och rekreation för personer med ryggmärgsskada eller synskada. Det omfattar också vuxna eller barn med sällsynta diagnoser eller syndrom som orsakar funktionsnedsättningar.
Utlysningsdatum: 2025-08-04
Sista ansökningsdag: 2025-09-22
Tid kvar att ansöka: 20 dagar

Syfte med statsbidraget

Statsbidraget ska främja specialanpassad rehabilitering samt stödja utbildning, kunskapsutbyte och rekreation för personer med ryggmärgsskada eller synskada och för vuxna eller barn med sällsynta diagnoser eller syndrom som orsakar funktionsnedsättningar.

Statsbidraget ska också förstärka och komplettera insatser som utförs eller finansieras av stat, landsting eller kommun.

Vilka som kan ansöka

Ideella föreningar och stiftelser som inte är statliga eller kommunala och som uppfyller vissa villkor kan söka bidraget. Ett av villkoren för statsbidraget är att verksamheten ska styras mot fastställda mål och förväntade resultat. 

Villkor för ansökan

Samtliga villkor finns beskrivna i Förordning (2012:316) om statsbidrag för viss verksamhet på funktionshindersområdet.

Statsbidrag får lämnas till en ideell förening eller stiftelse som uppfyller de villkor som nämns i förordningen, till exempel:

• riktar verksamheten till personer med funktionsnedsättning i hela landet
• styr sin verksamhet mot fastställda mål och förväntade resultat
• har en fastställd plan för sitt arbete för en period om två år eller mer.

Regeringen har beslutat att införa nya demokrativillkor för organisationer som söker statsbidrag. Organisationen ska uppfylla demokrativillkoren enligt förordningen. Demokrativillkoren gäller för organisationen som söker bidrag och dess företrädare samt organisationens samarbetsorganisationer och företrädare för samarbetsorganisationer.

Ansökan görs via Socialstyrelsens e-tjänst. Följ punkterna nedan stegvis:

  1. Innan ni ansöker om bidraget behöver behörigföreträdare (eller en person med fullmakt från denne) för föreningen eller stiftelsen ansöka om att bli ombud i Socialstyrelsen e-tjänst. En ombudsansökan bör skickas in till Socialstyrelsen i god tid innan statsbidraget stänger för ansökan.
    Läs mer om ombud

  2. Efter att er ombudsansökan beviljats kan ni ansöka statsbidraget via statsbidragets e-tjänst. Ni ansöker via webbformuläret som ni hittar via det specifika statsbidragets webbplats eller under rubriken ”Öppna utlysningar” i inloggat läge i e-tjänsten. Till ansökan ska ni bifoga de dokument som framgår av webbformuläret. Observera att dokumenten ska vara fastställda.

Anvisningar för ansökan

Ansök nu

 

Beslut om fördelning 2025

Socialstyrelsen har fördelat 19 708 000 kronor till viss verksamhet inom funktionshindersområdet 2025.

Fördelningslista 2025

Beslut om fördelning för 2026

Socialstyrelsen strävar efter att samtliga sökanden ska få ett skriftligt beslut i början av 2026.

Reviderad plan och budget för verksamhetsåret

Endast vissa utvalda bidragsmottagare behöver lämna in en reviderad plan och budget. Berörda är de bidragsmottagare som:

  • har erhållit ett belopp om 1 000 000 kronor eller mer
  • har fått avslag på ett eller flera verksamhetsmål/delmål i ansökan, vilket framgår i beslut om bifall
  • har erhållit medel för första gången
  • har bedömts behöva lämna in en reviderad plan och budget av annan orsak.

Information om reviderad plan och budget och vilka bidragsmottagare som kommer att behöva lämna in en sådan kommer att meddelas per e-post efter det att samtliga beslut om bifall har skickats ut i statsbidraget.

Blanketten kommer att bifogas i mejlet, den kommer inte att publiceras på webbsidan. Troligtvis kommer detta att ske under februari månad.

Återrapportering till Socialstyrelsen

Bidragsmottagare ska senast den 30 april året efter bidragsåret återrapportera hur medlen har använts. Socialstyrelsen skickar i början av året (efter bidragsåret) en länk till ett webbaserat återrapporteringsformulär till utsedd kontaktperson hos bidragsmottagaren. Meddela Socialstyrelsen om kontaktuppgifterna ändras under bidragsåret.

Om en ideell förening eller stiftelse har mottagit statsbidrag som överstigit fem prisbasbelopp, ska en granskning göras av en auktoriserad eller godkänd revisor. Granskningsintyget bifogas med återrapporteringen. Nedan kan ni läsa mer i vägledningen till revisorer.

Vägledning för kvalificerad revisor inför granskning av beviljat statsbidrag. 

Vilka underlag kan den ideella föreningen eller stiftelsen behöva lämna in?

Socialstyrelsen kan komma att begära in ytterligare underlag som styrker att bidraget har använts på ett korrekt sätt. Den ideella föreningen eller stiftelsen kan behöva lämna in:

• Underlag som styrker beviljade insatser
• Fakturor som styrker nedlagda kostnader – fakturorna behöver vara tydliga och det ska anges i fakturan vad som levererats.
• Utdrag ur huvudbok/kontoutdrag – det bör finnas ett eget kostnadsställe för det berörda statsbidraget. Den ideella föreningen eller stiftelsen rekommenderas att använda ett separat projektnummer för bidraget. Redovisningen behöver vara tydlig, spårbar och överblickbar.
• Lönespecifikationer och/eller anställningsavtal som styrker beviljade lönekostnader.

Återbetalning av bidrag

Statsbidraget ska användas enligt de villkor som anges i beslutet. Organisationen är skyldig att återbetala bidrag som helt eller delvis inte utnyttjas under bidragsåret eller om någon annan av de återbetalningsgrunder föreligger som anges i 17 § förordningen. Socialstyrelsen fakturerar berörda bidragsmottagare i samband med återrapporteringen.

Utvärdering

Vart femte år görs en utvärdering av bidragsgivningen enligt gällande förordning. Nästa tillfälle som en sådan utvärdering genomförs är 2028, för bidragsåren 2023 till och med 2027.

Utvärdering av statsbidraget för viss verksamhet på funktionshindersområdet 2018-2022
Utvärdering av statsbidraget för viss verksamhet på funktionshindersområdet 2013-2017

Kontakt

Funktionshindersområdet