Statsbidrag för att förebygga och motverka brottslighet

Utlysningsdatum: 2025-06-02
Sista ansökningsdag: 2025-07-01
Tid kvar att ansöka: Stängt för ansökan

Syfte med statsbidraget

Socialstyrelsen har fått i uppdrag att betala ut statsbidrag till kommunerna under 2025 i syfte att stärka och utveckla socialtjänstens arbete för att förebygga och motverka brottslighet, inklusive brottsförebyggande och återfallsförebyggande insatser till enskilda.

Medlen får användas för ökad tillgänglighet i socialtjänstens förebyggande verksamheter gentemot barn och unga.

Vilka som kan rekvirera

Samtliga kommuner.

Villkor för rekvisition

Socialstyrelsen betalar ut medlen under 2025 och de kan användas till och med den 31 december 2025.

Närmare villkor för hur medlen får användas finns i anvisningarna för bidraget:

Regeringens beslut S2025/00111 (delvis)

Hur du rekvirerar

Rekvisition görs via Socialstyrelsens e-tjänst. Följ punkterna nedan stegvis:

  1. Innan ni rekvirerar bidraget behöver behörig företrädare (eller en person med fullmakt från denne) ansöka om att bli ombud. Tänk på att vara ute i god tid för att ansöka om att bli ombud. Beräknad handläggningstid är en månad.
    Läs mer om ombudsansökan
  2. Efter att er ombudsansökan beviljats kan ni rekvirera statsbidraget via statsbidragets e-tjänst. Ni rekvirerar via webbformuläret som ni hittar genom att klicka på ”Ansök nu” för det specifika bidraget som ni hittar under rubriken ”öppna utlysningar” i inloggat läge. Av fördelningsnyckeln som ligger som bilaga till anvisningarna anges vad respektive kommun högst kan rekvirera för belopp.

Anvisningar

Fördelade medel

Socialstyrelsen har fördelat 198 500 000 kronor under 2025.

Fördelningslista

Återrapportering till Socialstyrelsen

Kommuner som rekvirerat statsbidraget ska återrapportera hur bidraget har använts. Senaste återrapporteringsdatum är den 2 mars. Kommuner som inte inkommer med återrapporteringen i tid blir återbetalningsskyldiga.

Socialstyrelsen skickar ett webbaserat återrapporteringsformulär till er registratur under andra veckan i januari 2026. I formuläret ska kommunen dels ange en förenklad ekonomisk redovisning, dels redovisa till vilka insatser som bidraget har använts, hur dessa genomförts och vilka resultat som uppnåtts.

Statsbidrag som inte har använts under bidragsåret ska återbetalas till Socialstyrelsen. Socialstyrelsen kommer fakturera berörda mottagare.

Vad gäller för återkrav av statsbidrag?

Kommunen ska vid begäran från Socialstyrelsen kunna lämna in underlag som gör det möjligt för myndigheten att göra en fördjupad granskning avseende bidragets användning (Lag (2018:597) om kommunal bokföring och redovisning).

Om kommunen inte kan inkomma med ett sådant underlag kan kommunen bli återbetalningsskyldig och Socialstyrelsen kan besluta att helt eller delvis kräva tillbaka bidraget.

Vilka underlag kan kommunen behöva lämna in?

  • Underlag som styrker kommunens genomförda insatser
  • Fakturor som styrker nedlagda kostnader – Fakturorna behöver vara tydliga och det ska anges i fakturan vad som levererats.
  • Utdrag ur huvudbok/kontoutdrag – Det bör finnas ett eget kostnadsställe/ansvar för det berörda statsbidraget. Kommunen rekommenderas också att använda ett separat projektnummer för statsbidraget. Redovisningen behöver vara tydlig, spårbar och överblickbar.
  • Lönespecifikationer och/eller anställningsavtal som styrker lönekostnader.

Kontakt

Förebygga och motverka brottslighet