Behörigheter
Det finns tre olika behörigheter i e-tjänsten: ombud, representant och uppgiftssamordnare. Här kan du läsa mer om de olika behörigheterna och hur det går till när en person tilldelas en behörighet.
Det är vanligt att flera personer bidrar och hjälps åt vid ansökan. För att kunna hjälpas åt behöver den som är godkänt ombud i organisationen ge behörighet till andra att bidra.
Tilldela eller ändra behörighet
Den som är ombud kan ge andra i organisationen behörighet att hjälpa till med ansökan genom att utse dem till representant eller uppgiftssamordnare. För att ge eller ändra behörighet loggar ombudet in i e-tjänsten och går till hantera behörighet.
Olika behörigheter
- Ombud
Ombudet är den person som har det högsta ansvaret för ansökan om statsbidrag och kan påbörja, fylla i och skicka in ansökningar till Socialstyrelsen. Ombudet kan ge andra personer i verksamheten behörighet att hjälpa till med ansökan genom e-tjänsten. Hen är även kontaktperson gentemot Socialstyrelsen. - Representant
En representant kan göra i stort sett samma saker som ett ombud, förutom att bjuda in andra representanter, ta bort representanter eller ta bort organisationen. - Uppgiftssamordnare
En uppgiftssamordnare kan inte påbörja en ny ansökan eller rekvisition, men hen kan fylla i och ändra uppgifter i en påbörjad ansökan. Hen kan inte skicka in ansökan
Nedan finns en mer detaljerad beskrivning av de olika behörigheterna:
Behörighet | Ombud | Representant | Uppgiftssamordnare |
Påbörja och skicka in ärende | Ja | Ja | Nej |
Fylla i och ändra uppgifter | Ja | Ja | Ja |
Ändra kontaktperson | Ja | Ja | Ja |
Bjuda in och ta bort representant | Ja | Nej | Nej |
Bjuda in och ta bort uppgiftssamordnare | Ja | Ja | Nej |
Ändra i Mina kontaktuppgifter | Ja | Ja | Ja |
Har automatisk behörighet i alla bidrag | Ja | Ja | Ja |
Ta bort eget konto | Ja | Ja | Ja |
Ta bort organisation | Ja | Nej | Nej |
Publiceringsdatum: