Att bli ombud i e-tjänsten

​För att kunna söka eller rekvirera statsbidrag i e-tjänsten måste en organisation först ha ett godkänt ombud. Ombudet är den person som har det högsta ansvaret för ansökan. Den som ska bli ombud behöver göra en ombudsansökan i e-tjänsten genom att logga in med sitt personliga BankID. 

En organisation kan endast ha ett ombud per organisationsnummer. Ombudet kan däremot utse andra personer i organisationen som kan bidra till att ansöka eller rekvirera om statsbidrag.

En ombudsansökan ska göras i e-tjänsten i god tid innan det statsbidrag man tänker söka stänger för ansökan. Socialstyrelsen handlägger ansökan om ombud och fattar beslut. Hur lång tid det tar innan den blir beviljad beror på hur många ombudsansökningar vi har i kö. 

För att påskynda handläggningen är det viktigt att ni bifogar obligatoriska och korrekta bilagor i samband med er ombudsansökan. Vilka dessa bilagor är kan ni läsa nedan. Försök att skanna in samtliga sidor av en bilaga till en pdf-fil. 

Ombud för en ideell organisation

Bilagor att bifoga ombudsansökan för ideella organisationer:

  • Aktuella stadgar
  • Senaste årsmötesprotokollet, undertecknat/e-signerat
  • Konstituerande styrelsemötesprotokoll, , där firmateckningsrättigheterna framgår, undertecknat/e-signerat
  • Eventuellt en fullmakt, se rubriken nedan: När behöver det bifogas en fullmakt?

Ombud för en stiftelse, trossamfund eller ekonomisk förening

Bilagor att bifoga ombudsansökan för stiftelser, trossamfund och ekonomiska föreningar:

  • Aktuell stiftelseurkund/stadgar
  • Konstituerande styrelsemötesprotokoll, undertecknat/e-signerat eller aktuellt registreringsbevis med uppgift om firmatecknare
  • Senaste årsmötesprotokollet, undertecknat/e-signerat 
  • Eventuellt en fullmakt, se rubriken nedan: När behöver det bifogas en fullmakt?

För Svenska kyrkan gäller unikt följande (inkl. ev. fullmakt):

  • Protokoll från Kyrkofullmäktige där val av kyrkoråd beslutats, undertecknat (motsvarar årsmöten som beslutar om styrelsen)
  • Protokoll från Kyrkorådet där firmatecknarna framgår, undertecknat (motsvarar konstituerande styrelsemötesprotokoll).
  • Kyrkoordningen (motsvarar stadgar). Det räcker med ett utdrag på kapitel 2-7.

Ombud för en kommun, region eller länsstyrelse

Den person som utses till ombud för en kommun, region eller länsstyrelse ska ha delegation att skriva under statsbidragsansökningar för hela kommunen, regionen eller länsstyrelsen. Ombudet kan exempelvis vara en kommun- eller regiondirektör, en landshövding, en länsöverdirektör eller någon annan tjänsteman inom organisationen via fullmakt från firmatecknare enligt kommunens, regionens eller länsstyrelsens delegationsordning.

Det går också att utse en annan person i organisationen till ombud via en fullmakt. Den finns att ladda ned längre ned på denna sida.

Bilagor att bifoga ombudsansökan för kommuner, regioner och länsstyrelse:

  • Ett utdrag ur kommunensstyrelsens, regionens eller länsstyrelsens delegationsordning där firmateckningsrätten framgår ska alltid bifogas. Det räcker inte med en delegationsordning för en viss förvaltning.
  • I de fall ombudet inte är firmatecknare för hela organisationen ska en fullmakt undertecknad/e-signerad av firmatecknaren eller firmatecknarna, var för sig eller två i förening, bifogas. Till exempel från kommundirektören och kommunstyrelsens ordförande.

När behöver det bifogas en fullmakt?

Ombudet måste vara en person som har mandat att skriva under ansökningar och avtal, det vill säga är firmatecknare för hela organisationen. Om firman tecknas av två personer tillsammans (två i förening), måste den ena lämna en fullmakt till den andra. Om firman tecknas var för sig behövs ingen fullmakt.

Om det framgår av delegationsordningen/stadgarna eller motsvarande att firman tecknas två i förening så gäller det oavsett vad som har beslutats på ett styrelsemöte. Då ska en fullmakt bifogas. 

Personer utan firmateckningsrättigheter kan också bli ombud. Då behövs en fullmakt från en eller två firmatecknare beroende på om firman tecknas var för sig eller två i förening.

Om firman tecknas av två i förening

  • Om den som ansöker om att bli ombud inte är firmatecknare krävs det att två firmatecknare skriver på fullmakten.
  • Om den som ansöker om att bli ombud är firmatecknare räcker det med att en annan firmatecknare skriver på fullmakten.

Om firman tecknas var för sig

  • Om den som ansöker om att bli ombud inte är firmatecknare krävs det att en firmatecknare skriver på fullmakten.
  • Om den som ansöker om att bli ombud är firmatecknare behövs ingen fullmakt.

Man kan inte ge fullmakt till sig själv.

Fullmakt ska inte bifogas till någon som ska bli representant utan fullmaktstagaren ska vara den som ansöker om att bli ombud.

Fullmakten ska undertecknas/e-signeras av fullmaktsgivaren/fullmaktsgivarna.

Blankett för fullmakt

Logga in nedan för att bli ombud

När en ombudsansökan beviljas gäller behörigheten som ombud tillsvidare, den är inte kopplad till ett visst bidragsår eller statsbidrag.

Gör bara en ombudsansökan om organisationen behöver få ett ombud för första gången eller behöver byta ombud i e-tjänsten. En ny ombudsansökan krävs också om ni behöver ändra befattning, telefonnummer, webbadress eller e-postadresser i e-tjänsten. 

När ett nytt ombud beviljas så mister det före detta ombudet sin behörighet. Tillagda representanter och uppgiftssamordnare finns dock kvar.

Innan du går vidare och ansöker om ombud se till att du har samtliga efterfrågade underlag tillhanda. Klicka på plustecknet vid er bolagsform längre upp på denna sida för att se vilka bilagor som krävs och när det krävs en fullmakt från en eller två firmatecknare.

Fyll i ansökningsformuläret noggrant med rätt uppgift i rätt fält. Kontrollera stavningen överallt.

Om vi får in korrekta och kompletta ombudsansökningar så förkortar det den totala handläggningstiden betydligt.

Ansök om ombud

Vanliga frågor och svar för ombud

E-tjänsten skickar automatiska mejl från noreply@sociastyrelsen.se när en ansökan har diarieförts, när det har begärts in en komplettering samt när det har fattats ett beslut. Om ni inte ser några mejl därifrån i er inkorg kan det ha hamnat i skräpposten.
Det framgår av ärendemeningen om det gäller ombud.

För att hitta ett ombudsärende samt tillhörande dokument inklusive beslut, måste man logga in i e-tjänsten och klicka på knappen Bli ombud. Om beslutet inte öppnas kommer e-tjänsten att skicka ut en automatisk påminnelse om att beslut har fattats i ärendet.

Läs mer om att bli ombud.

Information och genomgång av ansökningsprocessen 

Personuppgifter

Här kan du läsa om hur Socialstyrelsen behandlar personuppgifter

Senast uppdaterad:
Publiceringsdatum: