Statsbidragets syfte är att stödja utvecklingen av ett civilt samhälle som bidrar till att människor som befinner sig i eller riskerar att befinna sig i en utsatt levnadssituation, kan förbättra sina levnadsvillkor, eller skapa förutsättningar för en god hälsa på lika villkor för hela befolkningen.
Bidragets syfte är också att ge stöd till organisationernas arbete med informations- och opinionsbildning samt förebyggande, socialt stödjande och hälsofrämjande arbete.
Statsbidraget kan sökas av ideella organisationer som bedriver frivilligt arbete inom ett eller flera av följande områden:
Samtliga villkor finns beskrivna i förordning (2011:1062) om statsbidrag till vissa organisationer inom det sociala området m.m.
Statsbidrag får även lämnas till en ideell organisation som uppfyller de villkor som nämns i förordningen, till exempel:
Ansökan görs via Socialstyrelsens e-tjänst. Följ punkterna nedan stegvis:
Socialstyrelsen har fördelat 81 576 000 kronor till organisationer inom det sociala området 2024
Statsbidraget omfattar fyra anslagsposter och fem regleringsbrev med beslutade belopp som vart och ett reglerar en fördelning av medel till ett eller flera av förordningens fem tillämpningsområden. För 2024 ser fördelningen mellan tillämpningsområdena ut enligt följande utifrån regleringsbreven:
Socialstyrelsen strävar efter att samtliga sökanden ska få ett skriftligt beslut i början av 2025.
Endast vissa utvalda bidragsmottagare kommer att behöva lämna in en reviderad plan och budget. Berörda är de bidragsmottagare som:
Information om reviderad plan och budget och vilka bidragsmottagare som kommer att behöva lämna in en sådan kommer att meddelas per e-post efter det att samtliga beslut om bifall har skickats ut i statsbidraget.
Blanketten kommer att bifogas i mejlet, den kommer inte att publiceras på webbsidan. Troligtvis kommer detta att ske under februari månad.
Om organisationen mottagit statsbidrag som överstigit fem prisbasbelopp, ska en granskning göras av en auktoriserad eller godkänd revisor. Granskningsintyget bifogas med återrapporteringen. Nedan kan ni läsa mer i vägledningen till revisorer.
Vägledning för kvalificerad revisor inför granskning av beviljat statsbidrag.
Bidragsmottagare ska senast den 30 april året efter bidragsåret återrapportera hur medlen har använts. Socialstyrelsen skickar i början av året (efter bidragsåret) en länk till ett webbaserat återrapporteringsformulär till utsedd kontaktperson hos bidragsmottagaren. Meddela Socialstyrelsen om kontaktuppgifterna ändras under bidragsåret.
Medel som inte har använts eller som inte har använts i enlighet med angivna villkor ska återbetalas till Socialstyrelsen. Ett sådant villkor är att återrapporteringen till Socialstyrelsen sker inom angiven tidsram. Socialstyrelsen fakturerar berörda bidragsmottagare.
Varje år ska vi utse ett råd som möjliggör ett erfarenhetsutbyte i frågor som rör statsbidraget. Mer information om rådets arbete finns nedan.
Socialstyrelsen ska vart tredje år utlysa medel för att organisationer, som fått statsbidrag enligt förordningen, i samverkan ska följa upp de aktiviteter som bidragen har beviljats för. Uppföljningen ska särskilt avse aktiviteternas effekter i förhållande till de mål som bidragen beviljats för enligt förordningens syfte. Nästa tillfälle som en sådan uppföljning görs är 2027 (utlyses 2026).
Vart femte år görs en utvärdering av bidragsgivningen enligt gällande förordning. Nästa tillfälle som en sådan utvärdering genomförs är 2027 för bidragsåren 2022 till och med 2026.
Utvärdering av statsbidraget till vissa organisationer inom det sociala området
Verksamhetsåren 2012–2016
Utvärdering av statsbidraget till vissa organisationer inom det sociala området
Verksamhetsåren 2017–2021