Prestationsbaserat statsbidrag till regioner i syfte att öka antalet AT-tjänster

Utlysningsdatum: 2025-09-15
Sista ansökningsdag: 2025-11-03
Tid kvar att ansöka: 132 dagar

Syfte med statsbidraget 

Syftet med statsbidraget är att ge regionerna incitament att utöka antalet AT-tjänster. Detta är en del av arbetet för att nå målet om en god och nära vård i hela landet.

Vilka kan ta del av statsbidraget

Samtliga regioner kan ta del av medlen. 

Villkor för ansökan

Ansökan om att ta del av medel samt inrapportering av uppgifter om antalet AT-platser för 2025 ska ha kommit in till Socialstyrelsen senast den 3 november 2025.

Medlen fördelas i enlighet med regeringens uppdrag och Socialstyrelsens anvisningar för bidraget. Socialstyrelsens anvisningar kommer publiceras i samband med utlysningen.

I uppdraget framgår vilka uppgifter som regionerna behöver redovisa för att ta del av bidraget.

Medel fördelas enligt följande:

  1. Redovisa en prognos för antal tjänster för AT, BT och ST (block 1)
    De regioner som redovisar en prognos för antal tjänster för AT under 2026–2030 får dela på 44 000 000 konor under detta block. Medel fördelas lika mellan regionerna
  2. Antal tjänster för AT 2025 (block 2)
    De regioner som redovisar antal tillsatta eller påbörjade tjänster för AT under 2025 får dela på 182 000 000 konor under detta block. Medel fördelas proportionellt till de regioner som har redovisat antal tjänster för AT utifrån andel AT 2025 per 100 000 invånare. Antal invånare baseras på den befolkningsmängd regionen hade den 1 november 2024.

Läs mer om uppdraget: 
Uppdrag att fördela och betala ut medel för att öka antalet allmäntjänstgöringstjänster

Medel att fördela

Medlen omfattar för 2025 totalt 226 000 000 kronor. Medlen fördelas till regionerna baserat på dessas förmåga att rapportera in uppgifter till Socialstyrelsen.

Hur får ni del av medlen?

Ansökan lämnas in via Socialstyrelsens e-tjänst senast den 3 november 2025. Endast en ansökan per region.

  1. Innan ni lämnar in uppgifter för bidraget behöver behörig företrädare (eller en person med fullmakt från denne) ansöka om att bli ombud. Tänk på att vara ute i god tid för att ansöka om att bli ombud.
  2. Efter att er ombudsansökan beviljats kan ni inrapportera uppgifter via statsbidragets e-tjänst. Ni rapporterar via webbformuläret som ni hittar genom att klicka på ”Ansök och inrapportera nu” för det specifika bidraget som ni hittar under rubriken ”öppna utlysningar” i inloggat läge.

Bidrag för 2024

Fördelningslista 2024

Redovisning av 2024 års prestationsbaserade statsbidrag för att öka antalet allmäntjänstgöringstjänster

Kontakt

Prestationsbaserat statsbidrag