Stimulera etablering av verksamheter för meningsfull sysselsättning till personer med psykisk funktionsnedsättning

Utlysningsdatum: 2025-08-18
Sista ansökningsdag: 2025-10-01
Tid kvar att ansöka: Stängt för ansökan

Syfte med statsbidraget

Statsbidraget ska ges som verksamhetsbidrag till vissa juridiska personer för att stimulera etablering av verksamheter som tillhandahåller meningsfull sysselsättning till personer med psykisk funktionsnedsättning.

Vid fördelningen av statsbidrag ska Socialstyrelsen särskilt ta hänsyn till etablering av verksamheter i geografiska områden där verksamheter saknas eller är små i relation till befolkningens storlek.

Vilka som kan ansöka

Statsbidraget kan sökas av juridiska personer som utan vinstsyfte under minst ett år bedrivit verksamhet som är särskilt anpassad till personer med psykisk funktionsnedsättning eller som är medlem i en riksorganisation som uppfyller kravet.

Hur ansöker ni?

  1. Innan ni ansöker behöver behörig företrädare (eller en person med fullmakt från denne) ansöka om att bli ombud. Tänk på att vara ute i god tid för att ansöka om att bli ombud.
    Läs mer om ombudsansökan.
  2. Efter att er ombudsansökan beviljats kan ni ansöka via e-tjänsten. Ni ansöker via webbformuläret som ni hittar genom att klicka på ”Ansök nu” för det specifika bidraget som ni hittar under rubriken ”öppna utlysningar” i inloggat läge.

Läs mer om villkoren i anvisningar för ansökan

Ansök nu

Hur får ni del av medlen?

Ansökan ska ha kommit till oss senast den 1 oktober 2025.

Regeringsbeslut, uppdrag 3

Beslut om fördelning för 2025

Socialstyrelsen har fördelat 15 000 000 kronor för 2025.

Fördelningslista 2025

Återrapportering till Socialstyrelsen

Organisationer som har tagit emot statsbidraget, ska under våren året efter bidragsåret återrapportera hur de har använt bidraget. Socialstyrelsen kommer att skicka ut ett webbaserat återrapporteringsformulär per e-post i början på året. Frågeformuläret kommer att bestå av två delar. I den ena delen ska ni göra en ekonomisk redovisning. I den andra delen ska ni redovisa

  • hur ni använt statsbidraget,
  • vilka resultat ni uppnått och
  • hur dessa resultat förhåller sig till de mål som ni fått bidraget för.

Medel som inte har använts senast den 31 december 2026 ska återbetalas. Socialstyrelsen kommer att fakturera berörda bidragsmottagare.

En revisor ska granska organisationens rapportering av hur statsbidraget använts. Om det mottagna bidraget har uppgått till minst fem prisbasbelopp ska granskningen göras av en auktoriserad eller godkänd revisor. Revisorns granskning ska skickas in till Socialstyrelsen i samband med återrapporteringen.

Vägledning för kvalificerad revisor inför granskning av beviljat statsbidrag.

Kontakt

Juridiska personer