Motverka ofrivillig ensamhet

Utlysningsdatum: 2025-09-01
Sista ansökningsdag: 2025-10-15
Tid kvar att ansöka: 7 dagar

Ansökan för 2026

Statsbidraget regleras i förordningen (2019:474) om statsbidrag för insatser som bidrar till att motverka ofrivillig ensamhet.

Läs igenom dessa innan ni ansöker:

Anvisningar 2026

Bilagor till ansökan

Ansökan görs i Socialstyrelsens e-tjänst. För att kunna ansöka om statsbidrag i e-tjänsten måste organisationen ha ett godkänt ombud.

Mer om ombudsansökan

Syfte med statsbidraget

Syftet med statsbidraget är att förebygga och bryta ofrivillig ensamhet och isolering. Statsbidraget får användas till: 

  • Att anordna aktiviteter som bidrar till gemenskap och stimulans
  • Att skapa mötesplatser och kontaktytor mellan personer
  • Åtgärder som möjliggör att fler kan engagera sig ideellt eller delta i verksamheter som anordnas ideellt.

Bidrag får även lämnas för andra åtgärder som bidrar till att förebygga och bryta ofrivillig ensamhet och isolering.

Vilka som kan ansöka

  • Ideella föreningar
  • Stiftelse utan vinstsyfte och som inte är statlig eller kommunal
  • Trossamfund och församlingar

Villkor för statsbidraget

Regeringen har beslutat att införa nya demokrativillkor för organisationer som söker statsbidrag. Organisationen ska uppfylla demokrativillkoren enligt 5 c § och 5 d § förordningen. Demokrativillkoren gäller för organisationen som söker bidrag och dess företrädare samt organisationens samarbetsorganisationer och företrädare för samarbetsorganisationer.

Ansök nu

Tid för beslut

Statsbidraget betalas ut om riksdagen beviljar medel för 2026. Beslut planeras att skickas ut första kvartalet 2026. Beslut kan komma att påverkas av det höga ansökningstrycket. Förra året fick vi in 751 ansökningar. För bidragsåret 2025 har Socialstyrelsen fördelat 98 miljoner kronor.

Återrapportering till Socialstyrelsen 

Bidragsmottagare ska återrapportera. Vid återrapporteringen ska ni kunna visa att bidraget har använts i enlighet med er ansökan. Senaste återrapporteringsdatum för bidragsåret 2025 är den 16 mars 2026. Organisationer som inte inkommer med återrapporteringen i tid kan bli återbetalningsskyldiga.

Socialstyrelsen skickar ett webbaserat återrapporteringsformulär till den kontaktperson som ni angav i ansökan under första veckan i februari 2026. Det är därför mycket viktigt att ni meddelar Socialstyrelsen om er kontaktperson ändras.

En revisor ska granska organisationens redovisning av hur statsbidraget använts. Revisorns rapport ska bifogas återrapporteringen. Om bidraget är fem prisbasbelopp eller högre ska granskningen göras av en auktoriserad eller godkänd revisor, så kallad kvalificerad revisor.

Vägledning för kvalificerad revisor inför granskning av beviljat statsbidrag 

Under 2025 års återrapportering övergår Socialstyrelsen till ett nytt enkätverktyg vilket innebär att våra utskick ser lite annorlunda ut.

Vilka underlag kan organisationen behöva lämna in?

Socialstyrelsen kan komma att begära in ytterligare underlag som styrker att bidraget har använts på ett korrekt sätt. Organisationen kan bland annat behöva lämna in:

  • Underlag som styrker beviljade insatser.
  • Fakturor som styrker nedlagda kostnader – Fakturorna behöver vara tydliga och det ska anges i fakturan vad som levererats.
  • Utdrag ur huvudbok/kontoutdrag – Det bör finnas ett eget kostnadsställe för det berörda statsbidraget. Organisationen rekommenderas att använda ett separat projektnummer för bidraget. Redovisningen behöver vara tydlig, spårbar och överblickbar.
  • Lönespecifikationer och/eller anställningsavtal som styrker beviljade lönekostnader

Återbetalning av bidrag

Statsbidraget ska användas enligt de villkor som anges i beslutet. Organisationen är skyldig att återbetala bidrag som helt eller delvis inte utnyttjas under bidragsåret eller om någon annan av de återbetalningsgrunder föreligger som anges i 12 § förordningen. Socialstyrelsen fakturerar berörda bidragsmottagare i samband med återrapporteringen

Prenumerera på Socialstyrelsens nyhetsbrev - Socialstyrelsen

Vanliga frågor och svar om återrapportering

Frågor om återrapporteringsformuläret

Kan man få tillgång till frågorna i återrapporteringen innan formuläret skickas ut?

Nej, vi skickar inte ut frågorna i förväg.

Jag har skickat in återrapporteringen men kom på att det blev fel. Hur gör jag?

Det går bra att ändra era svar i formuläret fram tills sista återrapporteringsdag. Om ni vill ändra så återanvänder ni helt enkelt svarslänken som vi skickade ut (se mejl ”Återrapportering av 2026 års statsbidrag”) och går in i formuläret på nytt. Kom ihåg att du behöver skicka in på nytt för att ändringarna ska inkomma till Socialstyrelsen.

Hur sker intygande av firmatecknare när signerad version inte längre ska skickas in?

I webbformuläret ombeds behörig företrädare för organisationen intyga att uppgifterna som lämnas i återrapporteringen är riktiga.

Genom att ni kryssar i rutan under ”Godkännande av firmatecknare” och fyller i dennes personuppgifter så litar vi på att ni har stämt av återrapporteringen med firmatecknare (om personen som fyller i enkäten inte själv är firmatecknare). Socialstyrelsen kan komma att göra stickprovskontroller där vi kontaktar firmatecknaren.

Vad är fakturareferens?

Fakturareferens på en faktura är ett fält där betalningsmottagaren själv kan välja vilken text det ska stå där. T e x vem som ska ha fakturan inom organisationen. I vissa stora organisationer eller om man anlitar en redovisningsbyrå kan det istället vara en kod.

För civilsamhället brukar det ofta vara namnet på kontaktpersonen i ärendet.
Vad det är som faktureras framgår av ett annat fält. I detta statsbidrag kommer det att stå.

Återbetalning av oförbrukat statsbidrag för 2026 för att motverka ofrivillig ensamhet.

Frågor om revisors granskning

När ska revisorns rapport vara inlämnat?

Revisorns rapport ska vara inlämnad senast till sista återrapporteringsdag, det vill säga 14 mars. Kom ihåg att skicka granskningsrapporten till socialstyrelsen@socialstyrelsen.se och ange ”Revisorns rapport” + ert dnr i mejlet.

Finns det någon mall för revisorns rapport?

Nej, Socialstyrelsen tillhandahåller ingen mall för detta ändamål.

Om ert bidrag är ert bidrag är (fem prisbasbelopp) eller högre ska granskningen göras av en auktoriserad, eller godkänd, revisor. De brukar oftast ha egna mallar.  
Om ert bidrag är under fem prisbasbelopp kan granskningen göras av den revisor ni väljer.

Läs mer i Vägledning för kvalificerad revisor.

Vad ska revisorns rapport innehålla?

I revisorns rapport ska det framgå att revisorn har granskat att statsbidraget har använts i enlighet med ansökan. Eventuella avvikelser ska framgå av rapporten.

Ska revisorns rapport vara signerat?

Ja, den ska vara signerad. Socialstyrelsen godkänner också digital signering.

Är revisorns rapport det samma som revisionsberättelsen?

Nej. Revisorns rapport är ett eget intyg som rör endast det beviljade bidraget som ni återrapporterar.

Vart ska jag skicka revisorns rapport?

Under avsnittet bilagor står följande,

Bekräfta nedan att ni skickar in revisorns rapport som PDF via mejl till socialstyrelsen@socialstyrelsen.se.

Följ denna instruktion. Hänvisa gärna till ert diarienummer för ansökan eller, om ni inte har det, bidragets namn.

Övriga frågor

Vilka kostnader får vi använda statsbidraget till?

Statsbidraget får användas till de poster ni hade med i ansökan. Om ni omfördelat bland budgetposterna ska det framgå. Ni kan som mest omfördela upp till det belopp som finns för kostnaden i er ansökan. Ni ska hålla er till de aktiviteter och insatser som ni har med i ansökan.

Kan man använda bidraget efter 31 december?

Nej, pengarna får bara användas till och med 31 december, det vill säga under bidragsåret.

När faktureras man för medel som ska återbetalas?

Socialstyrelsen fakturerar berörda mottagare efter avslutad återrapportering, oftast mellan juni-augusti.

Kontakt

Mejla till oss. Vi svarar vanligtvis inom tre arbetsdagar.