Statsbidraget ska förstärka och komplettera kommunernas och regionernas insatser när det gäller att ge meningsfull sysselsättning till personer med psykisk funktionsnedsättning som möter betydande svårigheter i sin livsföring och som inte står till arbetsmarknadens förfogande.
Statsbidraget kan sökas av juridiska personer som under minst ett år bedrivit meningsfull sysselsättning till personer med psykisk funktionsnedsättning eller som är medlem i en riksorganisation som uppfyller kravet.
Ansökan ska ha kommit in till Socialstyrelsen senast den 30 september 2023.
Läs mer om villkoren i anvisningarna och förordningen nedan.
Ansök nuSocialstyrelsen har fördelat 65 miljoner kronor för 2024.
Från och med verksamhetsåret 2024 kommer endast bidragsmottagare att behöva lämna in en reviderad plan och budget om Socialstyrelsen bedömer att det finns särskilda skäl för detta.
Om organisationen behöver lämna in en reviderad plan och budget så meddelas organisationen per e-post efter det att samtliga beslut om bifall har skickats ut i statsbidraget.
Organisationerna som har tagit emot statsbidraget ska senast den 1 mars året efter lämna en redovisning om hur medlen har använts. Vi skickar ut information om detta till berörda. Medel som inte har förbrukats före den 31 december 2024 ska återbetalas. Socialstyrelsen kommer att fakturera berörda bidragsmottagare.
Om organisationen mottagit statsbidrag som överstigit fem prisbasbelopp, ska en granskning göras av en auktoriserad eller godkänd revisor. Granskningsintyget bifogas med återrapporteringen. Nedan kan ni läsa mer i vägledningen till revisorer.
Vägledning för kvalificerad revisor inför granskning av beviljat statsbidrag.